måndag 4 januari 2016

Deluxe

Gossip Girl utspelat i 1800-talets New York mellan den sociala eliten och hjärtats största önskan. Vi möter Elizabeth vars framtid har höga förväntningar och hennes plikt ligger främst hos familjen, men vart går priset för ens egna önskningar? Diana, en rebell i de flesta sammanhang men som finner sig på gränsen till en skandal som kan förstöra hela hennes framtid och familj, men är det verkligen så fel? Fattigdomen har sin charm, för inom den sociala eliten är man aldrig fri. Men Penelope, en väninna till Elizabeth har rest sig ur sin sämre lott och intagit position bland eliterna, hursomhelst måste hon göra allt för att kunna behålla sin plats bland de bättre och visa att hon är bättre än alla andra. Litet vet dom att alla deras öden är sammansvurna i en kamp om pengar, kärlek och status.

Glad smiley: 
För det första, den här boken var verkligen inte som jag hade förväntat mig! Jag blev glatt överraskad av att finna den här världen intressant och rolig. Karaktärerna är runda och med personligheter man kan känna igen sig själv i.  Eftersom att det utspelar sig i New York så känns det mer verkligt, detta är inte bara en historia som blev påhittad och placerad i ett annat universum. Anna Goldbersen var tvungen att planera dessa drag historiskt korrekt, eller det antar jag i alla fall eftersom att jag inte är så investerad i layouten för New York, haha.

Klänningarna! Jag älskar klänningar ifrån 1800-talet med deras handbroderade detaljer och puffiga kjolar. Men man fick också se en vardaglig sida till människorna, kvinnor gick inte i puffiga klänningar varje dag utan gick i kjol och blus. Tyckte att det var en trevlig detalj och bidrar till att man ser dom som mer mänskliga och avslappnade i sin personliga miljö.

Dramat, det är en av de bästa sakerna jag vet i böcker. Hela idén att dessa tjejer är sammankopplade genom en och samma sak och försöker på något sätt underminera varandra. Och jag gillade verkligen hur det hela avslutas, definitivt värt det! Men jag får ju inte avslöja något...

Ledsen smiley: 
Det här blir svårt, jag antar att det fanns några saker jag hakade upp mig på men ingenting som drog ner boken i dess helhet. Den kanske var liiite seg i början men det behövdes för att sättas in i situationen. Språket var bra, men lite för modernt ibland då det skulle vara 1800-talet. Samtidigt så är den ju gjord för dagens ungdomar och dom skulle nog inte känna igen sig i texten om det var gammaldags.

Bedömning av boken i dess helhet: 5/5

Rekommendationer: För alla som finner drama och romantik intressant och som avgudar Gossip Girl lika mycket som jag, om inte mer! Den här romanen är en perfekt 'koppla bort ifrån fiktion' bok, jag har vart väldigt mycket inne i fantasy och sci-fi så den här boken var en skön läsupplevelse efter allt kaos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar