måndag 23 maj 2016

Önskemånglarens dotter trilogin

Önskemånglarens dotter (örignaltitel; Daughter of Smoke and Bone) år skriven av Laini Taylor ifrån 2013 upp till förra året och inkluderar romanerna; Mörk Ängel, Blod & Stjärnstoft och Gudar & Monster. Vi får följa karaktären Karous liv i det moderna Prag, men vi får snart reda på att Karou inte är tillhör den normala sidan av mänskligheten utan bär på en stor hemlighet. Hennes familj består nämligen av mystiska varelser som tillhör arten Chimera, en art där alla varelser tillhör en egen klan och ser annorlunda ut med olika djur-och människokroppsdelar. I flera år har Karou lyckats bevara deras hemlighet men ödet knackar på dörren och Karou finner sig i en värld som hon inte alls känner igen, eller vet vad hon ska göra, vem hon kan lita på. 

Glad smiley:
Jag älskar världen som Taylor lyckades måla upp med magi och spänning, där önskningar inte alltid är vad man tror dom är utan att hoppet är den sanna magin. Detaljerna är så färgrika och leder till att man nästan kan känna Brimstones mjuka päls och höra Issas klingande väsande röst. Man känner sig närmare. Karou som karaktär är mångsidig, hon känns tung av alla hemligheter men har funnit en plats, eller ett sätt att smälta in i det normala. Hon är rolig, smart och kreativ, om inget litet naive och barnslig ibland. Jag kunde känna igen mig i Karou på så många ställen.
Jag gillade även hur vissa ställen hade en historia 'i begynnelsen...', och när jag fick reda på varför dom finns sprack hjärtedammen!

Ledsen smiley: Även fast jag kunde känna igen mig med Karou så fanns det även stunder som jag tyckte att hon överdrev lite mycket eller var för subjektiv. Men det bidrog i för sig till att historian kändes mer realistisk då alla inte är perfekta hela tiden, ellerhur? 
Jag tyckte inte om att de kunde hoppa lite fram och tillbaks i historien, eller att de bytte karaktärsperspektiv fram och tillbaka utan att nämna vem det var i början eller ha en ordning på det. Det bidrog till förvirring och glapp mellan historierna. 

Bedömning av trilogin: 4/5

Rekommenderar till: alla som älskar fantasy, en lätt tolkning av mytologi och religionens bakgrund, monster, änglar och är sugna på något lätt att läsa. Det kan vara förvirrande att läsa ibland när man inte hänger med men det blir bättre och tillslut finner man sig fast i deras värld och känner att man inte vill skiljas ifrån dessa underbara varelser!

Hoppas inlägget bidrog med något och att ni finner den här trilogin lika rolig och spännande som jag gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar