torsdag 28 februari 2013

Böckerna Laura och Vanessa av Carolina Gynning.


Jag har lyssnat på böckerna av  Carolina Gynning som handlar om ett tvillingpar
Laura Flickan från havet är den första,Vanessa flickan i glaskupan är en fristående uppföljare.

Jag tycker att dom var så spännande att jag lyssnade dag och natt, den första handlar mestadels om Laura. Men hur olika ett par enäggstvillngar kan vara. Laura är duktig i skolan och inte populär bland kompisar, men det gör henne inget. Hon är begåvad och inte intresserad av att synas. Hennes syster är allt hon inte är. Hur kan ett tvillingpar bli så olika. Vanessa är strålande skönhet och  den tjejen som alla vill vara  med och är skälvklar tillsammans med skolans snyggaste kille.

Vanessa styr över Glory magasin Sveriges populäraste modemagasin.
Laura guidar på moderna museet i Stockholm.
Julen 2004 åker dom tillsammans med sina föräldrar till Thailand, för att fira sin fars 60-årsdag.
När föräldrarna dör i tsunamin i Thailand och Vanessa försvinner, tar Laura över hennes liv. Äntligen för hon stå i centrum och vara den som kan få känna sig åtrådd och framgångsrik.

Hon blir Vanessa, hon tar över hennes liv även hennes pojkvän.
Så plötsligt en dag dyker Vanessa upp på systerns bröllop, Vanessa får kämpa för att återta sitt liv. Ingen tror att hon är den verkliga Vanessa utan man tror att hon är galen och hon hamnar på psykiatrisk avdelning.
Sen får man följa hennes kamp för att återta sitt liv.

Jag tycker att böckerna var mycket trovärdiga och man visste inte hur det skulle sluta det var spännande ända till slutet.
Jag hoppas att det kommer en tredje bok.
Boken vänder sig till dom lite äldre tjejer tycker jag, men jag har pratat med flera  som har läst boken och dom tycker likadant som jag.

Laura : flickan från havet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar