torsdag 8 mars 2012

Min pappa är är snäll och min mamma är utlänning

Jag har precis läst klart boken Min pappa är snäll och min mamma är utlänning. Den är skriven av Emmy Abrahamson och det är hennes första bok. Har ni läst något av Johanna Thydell? Jag tycker att denna bok påminner lite om Thydells bok, Ursäkta att man vill bli lite älskad, fast denna bok känns ännu mer galen.


Bokens huvudperson heter Alicja och hennes sommarlov ska precis starta. Det känns som att världen ligger vid hennes fötter och att sommarlovet inte kan bli annat än bra. Tyvärr blir inte sommarlovet riktigt som hon tänkt sig och problemet stavas PINSAM MAMMA. Ni vet hur man kan skämmas över sina föräldrar ibland? Jag skäms för Alicjas mamma fast jag bara läser om henne. Alicjas mamma heter Beata och är polska. Just det faktum att hon är polska ställer till det en hel del för Alicja. Beata har nämligen en hel del konstiga saker för sig som får Alicja att önska att hon var född i en svensk familj. Tillexempel tycker den polska sidan av familjen att Alicja ska skölja sitt ansikte i urin varje dag för att bli av med sina finnar!

Trots att man ofta skäms för Alicjas familj är detta en väldigt rolig bok som utspelar sig under ett sommarlov. Sommarlovet innehåller familjekonflikter och renoveringar utförda av polska hantverkare men också en hel del kärlek.

Jag rekommenderar denna bok varmt om man vill ha en rolig och lättläst bok som spelar på folks fördomar men som också skildrar hur problematiskt det är att vara ung ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar